donderdag 19 november 2015

Dialoog

Gisteren was ik bij het afscheidssymposium van een goede vriend en ex-collega die zijn loopbaan heeft gewijd aan professionele identiteitsontwikkeling. Het begrip 'dialoog' viel veelvuldig in de presentaties. Ook in de informele gedeelten floreerde het uitwisselen. Ik sprak vele bekenden uit mijn netwerk uit vorige en voor-vorige werksituaties. De meesten van voor ik startte met Werkende Woorden, een aantal ook nu nog actueel in beeld. Het was leuk herinneringen op te halen, te horen wat iedereen momenteel doet. Intussen werd ik me ervan bewust hoe ook mijn professionele identiteit gevormd is en zich nog steeds vormt in dialoog met anderen. De collega's binnen en buiten de organisaties waar ik werkte, bazen, bestuurders, klanten. Nu zijn het opdrachtgevers, geïnterviewden en anderen die ik ontmoet in en via mijn opdrachten. Ik voel me nog altijd thuis in de professionele rol om met behulp van allerlei informatie, bronnen en vanuit die veelvoudige dialoog, steeds opnieuw een zo goed mogelijk verhaal te schrijven.