woensdag 3 oktober 2012

Crisisbestendig

De schrijfmarkt is een bijzondere markt. Er zijn heel veel tekstschrijvers en journalisten, maar er is ook heel veel werk. De kunst is, dat de juiste opdrachtgevers en aanbieders elkaar weten te vinden.
Werkende Woorden schrijft al vrijwel vanaf de start eind 2004 voor een aantal vaste opdrachtgevers die mij steeds weer benaderen. Mijn trouwste klant is UWV WERKbedrijf. Erg fijn, zo kan ik snel inspelen op wat nodig is: ik weet waar het over gaat en ken de toonzetting die bij de club past.
In de loop der tijd ben ik ook een paar opdrachtgevers kwijt geraakt. Waarom weet je nooit precies. Vaak is de hoofdreden vertrek van de belangrijkste contactpersoon of dat men gewoon eens iemand anders wil. Maar erg leuk is: ik heb er ook die na soms jaren weer terug komen! Zo schrijf ik nu weer regelmatig voor CAOP en mag ik voor de tweede maal een visiedocument mee-opstellen over HR bij Air France KLM.
Al deze bewegingen hebben in mijn geval weinig te maken met crisis of geen crisis. Slechts een keer, inmiddels jaren geleden, vond men mij plotseling te duur. Organisaties die het moeilijker krijgen moeten juist vaak veel uitleggen, naar buiten en naar binnen. Op vaste communicatiemedewerkers wordt dan vaak eerder bezuinigd dan op mij als freelancer.

Werkende Woorden lijkt dus een redelijk crisisbestendig bedrijf geworden. Ik constateer dit tevreden aan de vooravond van het alweer 8-jarig bestaan van mijn tekstbureau.