dinsdag 22 mei 2018

Privacyverklaring

Met ingang van 25 mei moeten alle bedrijven, instellingen en verenigingen voldoen aan de nieuwe privacyverordering, de AVG. De laatste weken word ik dan ook gebombardeerd met mailtjes om toestemming te geven voor van alles waar ik al toestemming voor gegeven had.
Ook ons zangkoor, met alleen een simpele ledenlijst, moet eraan geloven en een heuse privacyverklaring opstellen. En iedereen nogmaals vragen of haar naam op die lijst mag!
Wat Werkende Woorden betreft lijkt het mee te vallen. De journalistiek is van een aantal onderdelen van de wet uitgezonderd. Zo mag een geïnterviewde eenmaal verstrekte naamsgegevens en andere persoonlijke informatie die gepubliceerd is, niet meer herroepen. Kan ook moeilijk; haal een al verspreid tijdschrift maar eens terug. Ik als journalist moet uiteraard wel zorgvuldig omgaan met de persoonsgegevens die ik zoal verzamel bij het schrijven van mijn teksten. Zijn er toch vaak meer dan je denkt. Dus nu heb ook ik een privacyverklaring opgesteld. Gelukkig deed ik wat daar in staat, hiervoor ook al. Maar toch kan het geen kwaad, nog eens extra stil te staan bij wat je bewaart (en na een tijdje weer verwijdert) over mensen.
Je vindt mijn privacyverklaring bij Contact.